• Uncategorized 17.10.2014

    Å bo i en liten kommune er som regel veldig positivt, men i noen kontekster er det ikke bestandig like greit – spesielt gjelder det ting som har med økonomi, sosial hjelp og andre personlige faktorer å gjøre.

    Personvernet er veldig viktig for folk flest og som sagt kan dette i noen tilfeller kan det oppstå utfordringer i forbindelse med dette på små steder. Utfordringen her er at man ofte må forholde seg til folk man kjenner privat som har offentlige roller, og dette kan av og til skape ugreie situasjoner.

    Ingen liker å stå med lua i hånden overfor noen man kjenner.

    Utfordring med økonomi

    Spesielt når det kommer til økonomi er det å bo på små plasser en utfordring, og spesielt tidligere var det ‘stor stas’ når skattelistene ble offentliggjort, men nå er det heldigvis gjort endringer som loggfører snikerne slik at man kan se hvem som har søkt på en. Også i forbindelse med lån, og da spesielt såkalte forbrukslån på timen, vil mange oppleve det ekstra ubehagelig å gå til den lokale banken hvor kundebehandleren kanskje er en person du kjenner godt. Dessverre er det slik at det er forbundet en viss forutinntatthet når det kommer til slike lån, og da er det veldig forståelig at mange vegrer seg for å oppsøke banken personlig. Da er det heldigvis bra at man har online alternativer som man kan benytte seg av.

    At slike lån blir mer og mer vanlig i Norge hjelper dessverre ikke, selv om betingelsene på disse har bedret seg dramatisk de senere årene. Holdningene til folk som jobber med økonomi vil svært ofte skinne gjennom og det vil dessverre kunne bli en ubehagelig opplevelse for den som ønsker å søke om lånet. Å stå skolerett og forklare banken hva man skal bruke pengene til er heller ikke noe som er spesielt gøy, og dette slipper man ved å bruke nettalternativene.

    Sosial hjelp

    Noe som kanskje er enda verre enn å oppsøke bankene i kinkige situasjoner er det å ha behov for sosial hjelp. Det er dessverre mange som er i slike situasjoner og på et lite tettsted vil det være ekstra belastende å oppsøke faglig hjelp hos for eksempel NAV. Å måtte legge ut om sine forskjellige problemer hos et menneske man kanskje kjenner til eller har et forhold til er naturligvis noe alle burde få slippe. I slike tilfeller kan det være greit å høre om man kan få benytte seg av et annet NAV-kontor for å få den hjelpen man trenger. Å føle seg nedverdiget er en følelse ingen skal behøve å kjenne på – spesielt når man har behov for hjelp.

    Det er elementer som dette som altså kan gjøre det utfordrende å på små tettsteder som for eksempel Balestrand, og det er viktig at man gjør disse vurderingene fortløpende om man har behov for hjelp eller assistanse.

    Posted by admin @ 8:07 am